Tietoa oppimisesta, mitä eri asioita todella hyvä oppiminen vaatii

1. Ohjattua ennakkoon ajattelua

Kurssilainen herätetään miettimään tarpeitaan ja osaamistaan

2. Hyviä innostavia olosuhteita

Kurssikokonaisuus on hyvin jäsennelty
Kurssikokonaisuus etenee järkevästi
Opiskeluryhmän täytyy olla osaamiseltaan melko tasainen
Ryhmällä on mahdollisesti myös samat tarpeet
Ryhmällä on rento olo, opettaja tukee eikä jätä

3. Riittävästi aikaa

Kurssilla ehtii pohtia, kysyä ja kokeilla

4. Edellisten seurauksena mukavaa oloa

Oppiminen ilon kautta on todennäköisempää kuin muulla tavoin

5. Ja tietenkin lisäksi omaa panostusta

On ajateltava itse
On harjoiteltava itse ja yhdessä

Vertailussa suunniteltu ja tavallinen kurssi

Suunniteltu ja tavallinen kurssi

Oppiminen ja kiire

Ihminen ei pysty nopeuttamaan oppimistaan, vaikka on kiire.
Olosuhteiden  vuoksi hankitaan puolen päivän tehokursseja, jotta töissä oltaisiin tehokkaita. Näillä kursseilla vain esitellään nopeasti ohjelman toimintoja, mutta tämä esittely ei riitä kyseisten toimintojen oppimiseen. Ihminen ei pysty käyttämään kurssilla käsiteltyjä toimintoja töissään.

Tässä kaksi ratkaisua kiireeseen

1. Ratkaisu: Katsotaan etukäteen, mitkä toiminnot ovat tärkeitä juuri nyt ja käsitellään ne niin, että töissä käyttäminen onnistuu. Siis 5 valittua toimintoa 15 toiminnon sijasta.
2. Ratkaisu: Käsitellään tietyt 10 toimintoa nopeasti tietoisena siitä, että töissä käyttäminen ei suoraan onnistu, mutta kurssilaiset saavat mukaansa niin perusteelliset ohjeet, että he selviävät töissään pikakurssin jälkeen.

Varsinainen työtehon nosto

Työteho nousee, kun koulutuksessa saadaan soveltamistaitoja, jolloin töissä selvitään myös muuttuvissa tilanteissa. Tälle osaamistasolle, tehokkaan tekemisen tasolle, pääsee oppimisen näkökulmasta rakennetuilla kursseilla. Tällöin kursseilla on aikaa harjoitella ja vähän miettiäkin. Nämä kurssit kestävät aihevalinnasta riippuen esim. Excelissä 1- 6 päivää.